PREČO LYŽIARSKY SERVIS
ZÁKLADNÉ INFORMÁCIE O POTREBE LYŽIARSKEHO SERVISU
Dnešné technicky vyspelé lyže si zaslúžia rovnako vyspelý servis. Servis by sa nemal vykonávať sporadicky, len v krízovej situácii, ale kontinuálne. Pravidelne vykonávaný servis je predpokladom väčších zážitkov z jazdy, športových výkonov, ale hlavne bezpečnosti jazdy. Štruktúrovanie plochy lyže vrátane uhlovania hrany a impregnácia voskom sa spravidla vykonáva niekoľkokrát počas zimnej sezóny s ohľadom na frekvenciu lyžovania a samotné snehové podmienky danej oblasti (kamene na svahu, prírodný sneh, technický sneh).
Ak je hrana tupá, môžete počítať s tým, že prvá zľadovatelá platňa neprekvapí len Vás, ale i všetkých okolo Vás Vaším komickým vystúpením na záchranu pred pádom. Ak je hrana hrdzavá, pravdepodobne chvíľu potrvá, než v stope za Vami zmizne „krvavá“ koľaj po hrdzi a klzná rýchlosť sa vráti do normálu.
Klzná vlastnosť plochy sklznice zasa závisí na prípadnom nalepenom snehu (asi napadol nový sneh a vy ste opäť zabudli namazať) alebo je teplota snehu viac ako 0°C a vy stojíte na mieste, pretože Vaše lyže jednoducho nejdú (tzv. zrkadlový efekt, keď medzi dvoma plochami nedochádza k odvodu vody...).
Úplne nevyhnutné je, aby lyže či snowboard boli pripravené pred začiatkom sezóny. V tomto smere doporučujeme nechať si urobiť veľký servis v odbornom servisnom centre vždy na konci sezóny tak, aby impregnačná vosková vrstva na ploche sklznice nebola úplne stiahnutá, naopak ponechaná z dôvodu letného zakonzervovania plochy a spodnej hrany. Finálne vyleštenie vosku doporučujeme až pred prvým lyžovaním.
Pre mnohých z Vás bude iste prekvapením, že aj nová lyža potrebuje servis. Ako príklad uvádzame pretekársky lyžiarsky program, kde si 90% pretekárov necháva vyrobený „polotovar“ lyže ale i dosky znova naformátovať (zarovnanie plochy a spodnej hrany, finálna štruktúra, bočné uhlovanie hrany, spodný tuning hrany, impregnácia.)
DôVOD LYŽIARSKEHO SERVISU
Spravidla sú 2 dôvody servisu.
Pohľad zo strany zákazníka:
- Pre zákazníka je najdôležitejšia perfektná funkčnosť náradia (lyže, snowboard).
- Len precízne pripravené náradie garantuje úplnú spokojnosť na svahu.
- Vďaka pravidelnému servisu je zabezpečená dlhšia životnosť náradia.
- Nemenej dôležitým je vlastná bezpečnosť pri použití náradia.
Pohľad zo strany predávajúceho:
- Správna informovanosť zákazníka zo strany predávajúceho vrátane profesionálne prevedeného servisu garantuje úplnú spokojnosť zákazníka (t.j. jeho návrat aj v hluchom období, než príde k výmene náradia).
PERFEKTNÉ ŠPORTOVÉ NÁRADIE
- Presné a citlivé reagovanie na impulzy lyžiara za účelom zmeny smeru..
- Garantuje jednoduché ovládanie.
- Má vysokú jazdnú stabilitu.
- Perfektnú klznosť.
- Má perfektne uhlovanú hranu napomáhajúcu väčšej miere bezpečnosti.
VŠEOBECNÉ PODMIENKY
Vrchný skelet náradia – vrchná strana skeletu náradia by mala byť bez akýchkoľvek poškodení a prasklín. Zvlášť hlbšie trhliny a poškodenia laminátu by mohli znamenať budúce problémy. Vlastný bok skeletu by mal byť starostlivo skontrolovaný voči možným závadám.
Pnutie a stav náradia – vďaka ťažkému zaťaženiu lyže / snowboardu je možné, že dochádza k vlastnej distorzii náradia. Ak si to chcete jednoducho otestovať, stlačte lyže k sebe v ich polovici a pokiaľ sa medzi špičkami alebo pätami objaví medzierka znamená to, že náradie je distorzné.
Viazanie – starostlivo skontrolujte viazanie, či nechýba nejaká časť alebo skrutka. Viazanie by malo byť montované odborným servisom a pred každou sezónou skontrolované nastavenie vypínacích hodnôt pomocou špeciálnej elektronickej stolice s tlačovým záznamom (potvrdením).
SKLZNICA LYŽE ALEBO SNOWBOARDU
Každá sklznica má ako základný výrobný materiál polyethylen (PE). Originálna hrúbka sklznice je 1,2 mm. Pri výrobe lyže / snowboardu sa používajú 2 základné typy sklznice:
Extrudovaná sklznica
- Tento materiál sa prevažne používa pri výrobe lyží / snowboardov nižšej cenovej skupiny.
- Výhoda – ľahké brúsenie sklznice, cenovo lacná sklznica.
- Nevýhoda – sklznica nie je príliš odolná, nižšie klzné vlastnosti.
- Jednoduchá pre opravu zaliatím taveným PE.
Sinterická sklznica
- Tento materiál sa používa hlavne pre cenovo vyššiu a pretekársku úroveň výroby.
- Výhoda – perfektné sklzné vlastnosti sklznice, odolná voči mechanickému opotrebeniu. Vysoká účinnosť absorbcie vosku pri voskovaní za nižších teplôt.
- Nevýhoda – časovo náročnejšie na opravu zaliatím.
- Väčšie ryhy a škrabance je spravidla nutné opraviť formou výseku a vsadením novej sklznice prilepením pomocou špeciálneho dvojzložkového lepidla. Menšie opravy sa riešia zaliatím taveným P-tex drôtom.
Parametre úpravy plochy sklznice
- Plocha sklznice by mala byť v ideálnej rovine so spodnou hranou. Na sklznici nesmú byť žiadne zbytkové vlasy po brúsení na brúsnom páse, odstránenie vrypov a defektov opravami.
- Spodná hrana by mala byť podbrúsená v rozsahu cca 0,7°. Vlastné podbrúsenie – tuning hrany je vrátane jej vyleštenia pomocou tuningového kameňa.
- Všeobecne – pred tuningom spodnej hrany musí byť urobená ideálna rovina sklznice.
BOČNÁ HRANA
- Hrana by mala mať veľmi hladký povrch.
- Zvolený uhol hrany veľmi ovplyvňuje náradie pre účely jeho použitia, celkový uhol hrany by nikdy nemal presahovať hodnotu 88,5°.
- Veľmi dôležité je kontinuálne uhlovanie v celej dĺžke hrany od špičky až k päte, vrátane zakrivených oblastí (carvingový tvar náradia).
Geometria hrany